A tu Fiat Cinquecento
Fiat Cinquecento (z włoskiego: "pięćset") – samochód klasy mini produkowany w polskiej fabryce w FIATa w Tychach w latach 1991-1998. W 1998 roku Cinquecento zostało zastąpione przez model Fiat Seicento, który obecnie występuje pod nazwą Fiat 600.
Historia modelu
Negocjacje licencyjne pomiędzy Fiatem a FSM trwały prawdopodobnie od 1987 roku. W ich trakcie pojawił się pomysł ministra przemysłu Wilczka, by ten model był produkowany zarówno przez FSM, jak i FSO. Fiat udzielił i poręczył FSM duże kredyty na opłaty licencyjne i inwestycje modernizacyjno-wdrożeniowe (przewyższały one łączne koszty budowy podobnej fabryki od nowa).
"Fiat Cinquecento" początkowo produkowany był przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Tychach na licencji Fiata. Po raz pierwszy został zaprezentowany 9 grudnia 1991 w Rzymie, natomiast premiera w Polsce odbyła się tydzień później w Warszawie. Cinquecento było w założeniach następcą Fiata 126p. Jego wejście na rynek spowodowało jednak jedynie zaprzestanie produkcji Fiata 126p Bis, oraz zaprzestanie produkcji Fiata 126p w Tychach i pozostawienie jej wyłącznie w Bielsku-Białej. Musiało to spowodować ograniczenie poziomu produkcji tego ostatniego modelu do 60-70 tys. sztuk rocznie, gdyż taka była maksymalna zdolność produkcyjna tego zakładu. Od 1992 roku, po przejęciu FSM przez Fiata, model "Fiat Cinquecento" był produkowany przez firmę Fiat Auto Poland. Model ten (w Polsce początkowo pod marką FSM), swoją nazwę zawdzięczał modelowi Fiat 500 z roku 1957. W 1998 roku został zastąpiony przez Fiata Seicento, będący jego zmodernizowaną wersją (pozostała ta sama płyta podłogowa i podobne silniki, zmieniono głównie nadwozie). Samochód do tej pory jest bardzo popularny w Polsce. Ciekawostką jest fakt, że Cinquecento dostępne było także w wersji elektrycznej Elettra. Do końca 1993 roku Cinquecento było sprzedawane w Polsce pod marką FSM.
"Fiat Cinquecento" początkowo produkowany był przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Tychach na licencji Fiata. Po raz pierwszy został zaprezentowany 9 grudnia 1991 w Rzymie, natomiast premiera w Polsce odbyła się tydzień później w Warszawie. Cinquecento było w założeniach następcą Fiata 126p. Jego wejście na rynek spowodowało jednak jedynie zaprzestanie produkcji Fiata 126p Bis, oraz zaprzestanie produkcji Fiata 126p w Tychach i pozostawienie jej wyłącznie w Bielsku-Białej. Musiało to spowodować ograniczenie poziomu produkcji tego ostatniego modelu do 60-70 tys. sztuk rocznie, gdyż taka była maksymalna zdolność produkcyjna tego zakładu. Od 1992 roku, po przejęciu FSM przez Fiata, model "Fiat Cinquecento" był produkowany przez firmę Fiat Auto Poland. Model ten (w Polsce początkowo pod marką FSM), swoją nazwę zawdzięczał modelowi Fiat 500 z roku 1957. W 1998 roku został zastąpiony przez Fiata Seicento, będący jego zmodernizowaną wersją (pozostała ta sama płyta podłogowa i podobne silniki, zmieniono głównie nadwozie). Samochód do tej pory jest bardzo popularny w Polsce. Ciekawostką jest fakt, że Cinquecento dostępne było także w wersji elektrycznej Elettra. Do końca 1993 roku Cinquecento było sprzedawane w Polsce pod marką FSM.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz