środa, 17 marca 2010

Fiat Panda




Fiat Panda II

Producent
Fiat Auto Poland
Premiera
2003
Okres produkcji
2003 - nadal
Miejsce produkcji
Tychy Polska
Poprzednik
Fiat Panda I
Segment
A
Typy nadwozia
5-drzwiowy hatchback
Silniki
Benzynowe1,1 8v Fire (54 KM)1,2 8v Fire (60 KM)1,4 16v 100HP (100 KM)Diesla1,3 16v Multijet (70 KM)
Rodzaj napędu
przedni / AWD
Długość
3,56 m
Szerokość
1,61 m
Wysokość
1,48 m
Masa własna
850 kg
Test Euro NCAP

Pokrewne
Fiat 500
Konkurencja
Citroen C1Opel AgilaPeugeot 107Tata IndicaToyota AygoKia Picanto
Galeria mediów w Wikimedia Commons


Fiat Panda Cross 4x4
Projekt początkowo istniał pod nazwą Gingo (FIAT 169), jednak po protestach koncernu Renault (nazwa zbyt podobna do modelu Twingo) nazwa została zmieniona. Pierwszą odsłoną dla nowego modelu był salon w Bolonii w 2002 roku. Fiat zaprezentował tam koncepcyjne auto o roboczej nazwie Simba/New Small.
Panda drugiej generacji, zwana też Panda Nuova, zadebiutowała w 2003 roku. W listopadzie 2003 roku międzynarodowe jury konkursu "Car of the Year", wybrało Fiata Pandę samochodem roku 2004. Produkowana jest wyłącznie przez spółkę Fiat Auto Poland w Polsce, w fabryce w Tychach. Jest to pięciodrzwiowy mały, miejski samochód osobowy, segmentu A. W palecie Fiata mieści się poniżej modelu Punto. Na niektórych rynkach zastąpił, oprócz Pandy I, również Fiata Seicento. Napędzany jest silnikami benzynowymi, czterocylindrowymi o pojemnościach: 1108 cm³ (54 KM), 1242 cm³ (60 KM), oraz silnikiem diesla o pojemności 1248 cm³ i mocy 70 KM.
W 2003 roku na 73. salonie w Genewie zaprezentowano rekreacyjną wersję - Marrakech.
Projektanci stworzyli samochód terenowy typu "dune buggy", a więc otwarte nadwozie, drzwi pozbawione szyb, orurowanie chroniące pasażerów. Jego wymiary zewnętrzne wynoszą: długość 3,57 m, szerokość 1,61 m, wysokość 1,48 m. W pokonywaniu pustynnych wydm pomaga napęd czterech kół ze sprzęgłem wiskotycznym a także 16-calowe koła z ogumieniem w rozmiarze 205/50.
W 2004 roku pokazano Pandę 4x4, wersję z napędem na cztery koła. Dostępna jest z mocniejszym silnikiem benzynowym i z dieslem. W dniu 3 września 2004 r. w zakładzie w Tychach, po 16 miesiącach od wprowadzenia na linię montażową, został wyprodukowany 250.000. model Pandy. Auto przyspiesza od 0 do 100 km\h w 20 sek.
W 2005 roku pokazano Pandę 4x4 Cross, wersję z napędem na cztery koła oraz blokadą mechanizmu różnicowego. Dostępna jest z silnikiem benzynowym i z dieslem.
W 2006 roku rozpoczęła się faza testowa Pandy Hydrogen to prototyp samochodu napędzanego systemem ogniw paliwowych (fuel cells) na paliwo wodorowe. Silnik osiąga maksymalną moc 60 kW, dzięki czemu samochód może osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h przy przyspieszeniu od 0 do 50 km/h w 5 sekund. Pojemność zbiornika wodoru w Pandzie Hydrogen zapewnia przejechanie ponad 200 km w cyklu miejskim.
Na IAA we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2007 zaprezentowano ekologiczną wersję pandy, której emisja CO2 została zmniejszona do 69 g/km.
5 września 2007 wyprodukowano milionową Pandę.
21 lipca 2009 roku fabryka w Tychach wyprodukowała 1,5 milionowy egzemplarz Fiata Pandy. Od rozpoczęcia produkcji w 2003 r. do Polski trafiło tylko 100 749 sztuk. 1 399 251 egzemplarzy (93,3%) zostało wyeksportowanych do 74 państw świata.
Produkcja następnej generacji Fiata Pandy może zostać przeniesiona z Tych do fabryki w Pomigliano d'Arco koło Neapolu, w zamian za produkowany dotychczas w Termini Imerese na Sycylii model Lancia Ypsilon.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz